Exclusiv // Interviu: Vlad Plahotniuc regretă excesele lui Dodon, nu a uitat de Filat și are o ofertă pentru Jurnal TV
Președintele Partidului Democrat din Moldova, Vlad Plahotniuc, a declarat într-un interviu în exclusivitate pentru Deschide.MD că Republica Moldova nu va anula sau renegocia Acordul de Asociere cu UE, și nici nu va semna un acord cu Uniunea Eurasiatică, calificând declarațiile lui Igor Dodon făcute la Moscova, drept pur electorale. Potrivit lui Plahotniuc, Vlad Filat plătește un preț prea scump pentru greșelile comise. Președintele PD neagă implicarea în situația creată în jurul Jurnal TV și vine cu o ofertă pentru trustul media. În cadrul interviului, Vlad Plahotniuc s-a expus pe marginea chestiunilor legate de posibilitatea alegerilor anticipate, restructurarea guvernului, frauda bancară, „Landromatul”, relațiile cu România și cu Rusia, și alte subiecte actuale.
R: Domnule Plahotniuc, sunteți considerat de mulți ca fiind omul care construiește mizanscena și regia multor mutări de pe scena politică de la noi. Ani de zile ați preferat să rămâneți în umbra deciziilor, fiind catalogat drept „Păpușarul" teatrului politic autohton. Lucrurile s-au schimbat în ultimul timp, iar preluarea conducerii „de jure" a PD nu a fost chiar o surpriză neașteptată. Aparițiile publice tot mai dese, verbalizarea unor atitudini și poziționări, toate pregăteau terenul pentru ieșirea la rampă. Vlad Plahotniuc a făcut pasul în față, l-a făcut și în 2010, și în ianuarie 2016. Ce este diferit de această dată?
VP: Diferențe sunt mai multe, nu doar de context. Când am intrat în politică, în 2010, am sperat că intru într-o zonă unde competiția are la bază modul în care sunt promovate ideile și proiectele politice, credeam că după înlăturarea comuniștilor de la putere așa se va dezvolta scena politică. Am greșit, de fapt am descoperit un haos mare, o lipsă de organizare a partidelor, mult populism, puține idei politice și mult orgoliu, frustrări, lupte pentru funcții. Am intrat atunci în politică cu așteptări greșite, am înțeles repede și am făcut un pas în lateral, nu înapoi. Un pas care să-mi permită să evaluez dintr-o zonă neutră cum vreau să mă implic mai departe.
R: Unii spun că acest pas lateral a fost de fapt o poziționare în umbra politicii...
VP: Dacă privim modul în care se înghesuie unii pe scena politică și teatrul care se desfășoară acolo, da, pot să spun că nu am fost chiar pe această scenă, am fost mai degrabă în culise, am lăsat să se consume anumite scenete, iar oamenii care asistă la acest spectacol să dea aprecieri. Și le-au dat, au existat deja câteva reconfigurări politice.
R: De ce ați candidat la funcția de premier, nu a fost tot o încercare de a ieși în față?
VP: Pentru cei care pot să treacă de emoții și de imaginea greșită care a fost proiectată în spațiul public, cred că astăzi este mai clar gestul meu de atunci. Nu m-a costat nimic să mai duc în spate o campanie mediatică isterică, având în vedere că rezultatul final a fost stabilizarea țării și o guvernare care s-a pus pe treabă. Trebuie să fim mai puțin superficiali și să nu ne limităm la a înțelege pasul unu, să urmărim și pașii următori, dar mai ales să-i înțelegem. Ceea ce s-a întâmplat atunci a dat un rezultat final pozitiv.
R: Adică a fost o mișcare tactică atunci?
VP: Nu, a fost o mișcare politică, într-un context pe care vi-l amintiți foarte bine, dominat de isteria provocată în mod fals de două grupări conduse de infractori, care doreau să producă haos în țară. Erau mai multe posibilități prin care puteam rezolva acea criză. Am ales una mai complicată, dar s-a dovedit ulterior că a fost bună.
„Vlad Filat plătește prea scump”
R: V-ați retras în culise pentru a porni războaie cu adversarii și concurenții politici, iar acum scena ar fi „măturată” și se poate juca cu toate reflectoarele aprinse?
Mă refer la faptul că Filat este condamnat, Platon - întemnițat, Țopii - refugiați în Germania, Usatîi - refugiat în Rusia, Maia Sandu, Năstase, Leancă – în „hibernare" postelectorală, Voronin – contează puțin, Ghimpu - pe drumul pavat cu 1,8 %. V-au mai rămas adversari de calibru? Există temeri că ne-am putea trezi cu un regim autoritar în lipsa unor oponenți pe măsura ”coordonatorului majorității” ?
VP: Dacă ar fi să luăm fiecare caz în parte, să îl analizăm în amănunt, o să vedeți că mulți dintre cei pe care i-ați pomenit s-au măturat singuri. Amintiți-mi vă rog cu care dintre ei am pornit eu, din proprie inițiativă, vreun război? Dacă analizați obiectiv ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani, o să vedeți cine sunt cei care au pornit aceste războaie și pentru ce. Și încă timpul nu și-a spus ultimul cuvânt, începe doar să arate parțial realitatea, dar mai sunt multe de demonstrat. Eu am răbdare, iar dacă o să aveți și dumneavoastră, vă propun să revenim cândva la acest subiect din interviu, când toate lucrurile vor fi și mai clare. Acum mă limitez doar la a vă mai spune că eu nu cred în eficiența rezolvării problemelor prin războaie, acestea lasă pagube pentru toată lumea, diferă doar mărimea pagubelor. De asta încerc să le evit, nu le inițiez, prefer să caut soluții de rezolvare pașnică, chiar dacă durează mai mult și trebuie făcute mai multe concesii.
R: De ce evitați să răspundeți unor acuzații formulate de Vlad Filat?
VP: Pentru că nu ar fi corect, omenește vorbind. Vlad Filat se află în situația în care se află, plătește probabil pentru unele greșeli, pentru modul în care și-a format anturajul, plătește mult, cred că prea scump… Eu privesc lucrurile subiectiv, e adevărat, din perspectiva faptului că a fost coleg de coaliție, când s-au făcut câteva lucruri pozitive importante în țară.
R: Dar Platon?
VP: El nu a fost niciodată politician în mod real și nu a făcut nimic bun pentru țară, nu faceți confuzie.
R: Maia Sandu și Andrei Năstase?
VP: Cum am spus și în discursul de la congres, sunt o imitație caraghioasă a lui Vlad Țepeș și Alba ca Zăpada. Ei nu au venit niciodată cu un proiect politic, amândoi au intrat în politică având o singură obsesie, pe modelul deja ratat de câteva ori de infractorii Țopa. Nu au venit cu nimic nou, nu au propus nimic concret pentru oameni. Singurul lor proiect a fost să-i dărâme pe cei de la putere și să se instaleze ei, iar pentru asta erau gata să declanșeze o criză socială de proporții, au încercat să blocheze finanțările externe pentru Moldova, inclusiv acordul cu FMI. Nu a contat că oamenii ar fi putut rămâne fără pensii și salarii, important era să se cațăre ei în funcții. Doi aventurieri, pe care acum îi vedeți cum se chinuie să găsească teme cu care să iasă în fața oamenilor, ca să nu-i uite. Problema mare a opoziției este că nu are capacitatea să demonstreze că are idei și soluții mai bune decât partidele de la guvernare.
R: În ce măsură au dreptate cei care vă acuză că ați fi asamblat actuala majoritate guvernamentală în culise, că ați făcut uz de diverse pârghii pentru a fi mai convingător?
VP: Paradoxul este că unii dintre cei care spun asta sunt indirect chiar autorii acestei coaliții majoritare. Greșelile pe care le-au făcut ei și modul în care au încercat să declanșeze o criză politică și socială au determinat de fapt formarea acestei coaliții, la care au aderat oamenii care erau împotriva haosului. Și aici vă dau doar un exemplu: PLDM. Ei dacă ar fi vrut într-adevăr să facă ceva pentru țară, ar fi trebuit să rămână la guvernare și să-și impună punctul de vedere din interior, să genereze schimbările în felul ăsta, ar fi avut fracțiunea întreagă și ar fi putut face multe. Ei însă au preferat să facă alianță cu infractorii Țopa, în proiectul lor de preluare a puterii, le-au promis probabil funcții mai multe și alte beneficii.
R: Care a fost cea mai inspirată decizie pe care ați luat-o în calitate de "coordonator din umbră"? Dar cea mai neinspirată?
VP: Nu o să mă limitez în răspunsul meu la decizii luate de mine, pentru că în coaliție luăm decizii colective. O decizie foarte bună a coaliției a fost numirea lui Pavel Filip premier, este un om care își vede de treabă și muncește foarte serios. Au fost, de asemenea, câteva decizii foarte grele privind votarea unor legi pentru curățarea sectorului bancar. La fel tot ceea ce ține de pachetul pentru programul cu FMI. Nu mă îndoiesc că au fost și unele idei sau acțiuni neinspirate, pe unele poate le-am corectat deja, altele sunt în curs de corectare. Important e să ne corectăm atunci când greșim. Și de când am preluat guvernarea am arătat că putem să facem asta. Iar rezultatele s-au văzut atât prin îmbunătățirea ratingului internațional de țară, de la negativ B3 la stabil, cât și prin faptul că în 2016 s-a înregistrat cea mai scăzuta rată a inflației de după 2009 încoace.
„Reformarea guvernului, e atributul premierului. Nu vom avea anticipate ”
R: Cum sunt relațiile în actuala majoritate, există sau nu divergențe politice în coaliție? Cum au primit partenerii de guvernare ideea reformării guvernului și implicit reducerea numărului de ministere? Ce veți face dacă unii din partenerii dumneavoastră de guvernare nu vor accepta aceste ajustări?
VP: Relațiile în Coaliție sunt politice, avem o viziune generală comună, în baza căreia acționăm, dar evident că apar și păreri diferite pe anumite subiecte, suntem și noi diferiți, e normal. Ar fi straniu să fie altfel. Important este însă că discutăm deschis, ne ascultăm unii pe alții și găsim soluții de compromis la temele divergente, în așa fel încât să putem activa eficient. În ceea ce privește reformarea guvernului, eu nu voi intra în zona tehnică, e atributul premierului. Politic însă există în coaliție voința să facem această reformă. Urmează ca Guvernul să vină cu viziunea finală și să luăm decizia politică.
R: Care e probabilitatea de reformatare a actualei majorități în sensul scoaterii sau aducerii de noi entități în coaliție?
VP: De ce ar trebui o reformatare când lucrurile merg bine? Noi avem o majoritate stabilă și nu avem nici un motiv să ne gândim la asta. Faptul că pot să mai apară unii deputați care vor să adere la coaliție e altă discuție, ușile au fost și sunt deschise.
R: Cum ar trebui să arate o clasă politică reformată despre care ați vorbit la congresul PD? Unul din obiectivele anunțate la congres a fost „Optimizarea Parlamentului prin care cetăţenii să-i poată sancţiona pe cei care nu îşi fac treaba". Să înțelegem că urmează implementarea sistemului mixt de alegere a parlamentarilor, votul uninominal?
VP: Reformarea clasei politice trebuie să plece de la ieșirea din sfera show-ului și a populismului, revenirea la oameni și la nevoile lor. Dar asta nu se va întâmpla câtă vreme oamenii nu vor avea un control asupra politicienilor. În acest moment, acest control se desfășoară cel mult o dată la patru ani, ceea ce nu e suficient și eficient. Va trebui să găsim formulele prin care să le dăm oamenilor mai multă putere asupra clasei politice. În legătură cu votul uninominal, acest lucru nu poate fi decis de mine. Eu am propus cândva această soluție, partenerii externi pe care i-am consultat atunci au avizat pozitiv ideea în sine, dar au fost unii pe intern care s-au speriat foarte tare de faptul că cetățenii ar putea să exercite un control mai strict asupra lor. Mulți politicieni preferă să se ascundă după sigle de partid și liste electorale, de parcă le-ar fi rușine de numele și trecutul lor. Dacă nu se vrea uninominal, pot fi găsite alte metode prin care să-i ajutăm pe oameni să-i controleze pe politicieni. Important este să acceptăm cu toții că e dreptul oamenilor să aibă un control mai mare asupra activității politicienilor.
R: Unul din politicienii opoziției a spus că intenționați să declanșați anticipate chiar în acest an și sa introduceți uninominalul înainte. Ce e adevărat din toate astea?
VP: Vedeți cât de desprinși de realitate sunt acești politicieni de care vorbiți? Până acum se zbăteau ei să declanșeze anticipatele, au văzut că nu pot, acum mă acuză pe mine că vreau anticipate. E ridicolă această speculație. Nu vor fi anticipate nici declanșate de opoziție, nici de putere. Republica Moldova are nevoie de stabilitate și de liniște, ca să poată să înceapă să evolueze cu adevărat. Cu atât mai mult, precizez că nici un fel de schimbare care vizează sistemul electoral nu poate fi făcută cu mai puțin de un an înainte de alegeri. Deci toată speculația asta cu anticipatele precedate de schimbări ale sistemului electoral e doar o manipulare care să genereze confuzie în societate. Încă o minciună a opoziției, ca să fiu mai clar.
R: Pavel Filip rămâne premier până la finalul mandatului?
VP: Da, el are întregul sprijin al partidului și face o treabă bună. Își va duce mandatul până la capăt și sunt sigur că va fi un mandat cu rezultate importante pentru țară.
„Au fost încercări de șantaj la adresa mea”
R: La congres ați mai declarat că toți cei care trebuie să ajungă după gratii, vor ajunge. Deocamdată după gratii ajung șefuleți, nu și nume grele. Cei mari se aleg cel mult cu demisii. Se va trece și la alt nivel, la persoane cu funcții și responsabilități mai mari?
VP: Au fost și persoane cu funcții înalte, mai ales anul acesta. La fel de important este să se lupte cu fenomene care afectează în mod direct populația, cum ar fi ceea ce se întâmplă în vamă, medicină, poliție și alte domenii. Se văd anumite semne pozitive, dar este încă mult de lucru. Ceea ce am putut să facem ca politicieni a fost să votăm legile care le-au oferit instituțiilor de drept instrumentarul necesar să lupte eficient cu corupția. Rămâne să vedem cum va fi folosit acest instrumentar.
R: Suntem deja la începutul lui 2017 și... unde-i miliardul, unde-s vinovații, cine plătește? Au apărut și acuzații la adresa Dumneavoastră, ați avut vreun beneficiu din frauda de la BEM? Chiar și politic, dacă a fost.
VP: Faptul că au fost acuzații la adresa mea, mai ales din partea unora care au beneficiat în mod direct de fraudele din sistemul bancar, nu m-a mirat, așa înțeleg ei să se apere. Suferința mare a unora este tocmai aceea că nu și-au putut proba niciodată acuzațiile și că știu că nu am avut nicio implicare.
Dar nu acuzațiile lor false sunt interesante aici, ci faptul că au fost și unele încercări de șantaj la adresa mea, din afara țării. Vorbesc prima dată public despre asta. Unii s-au gândit să profite de situație, să facă anumite falsuri cu care să mă ia ostatic politic al intereselor pe care le au legate de Republica Moldova. Iată asta mi se pare mie grav și am reacționat foarte categoric la genul ăsta de șantaj. A fost o luptă care nu s-a dat în public, poate public s-au văzut doar câteva așchii care au sărit. Cert este că nu am cedat acestor încercări și nu voi ceda nici în continuare, indiferent ce fel de încercări vor mai fi, din ce direcție vor veni, ce fel de falsuri se vor utiliza.
În ceea ce privește recuperarea banilor fraudați de la BEM și pedepsirea vinovaților, e atribuția instituțiilor de drept și a justiției să acționeze, să facă lumină. Furtul de la BEM s-a desfășurat pe parcursul multor ani și a mai multor guverne, investigația trebuie să fie una complexă, iar oamenii să afle cine sunt cei care au pus bazele schemelor de fraudare și cine sunt beneficiarii.
R: Landromatul, spălarea a peste douăzeci de miliarde de dolari prin sistemul nostru judecătoresc ne-a creat imaginea unui stat nu doar eșuat, dar de-a dreptul mafiot. Ați știut despre acest caz? Ce e adevărat din acuzațiile lui Platon și a oamenilor lui la adresa dvs?
VP: Acest caz a determinat schimbări majore în sistemul bancar. Toate acele legi, care erau și în pachetul pentru programul FMI, au presupus întărirea sistemului bancar în așa fel încât astfel de situații să nu mai poată avea loc. Aceste schimbări s-au produs anul trecut, inclusiv cu implicarea mea politică și i-au deranjat foarte tare pe cei care de fapt au stat în spatele acestor scheme de spălare de bani. Nu întâmplător au fost intensificate acuzațiile la adresa mea tocmai când se produceau aceste transformări. Unora le-ar fi convenit să folosească în continuare țara noastră ca spălătorie de bani, să nu existe această întărire legislativă a sectorului bancar. Acum judecați logic, dacă era adevărat măcar ceva din ce spun cei pe care îi menționați, aș fi sprijinit eu aceste modificări doar de dragul programului cu FMI?! Cei care lansează astfel acuzații sunt de fapt indivizii care au fost folosiți în implementarea acestor scheme, care azi se ascund în diferite țări și se victimizează pentru a masca implicarea lor, însă timpul îi va așeza la locurile lor pe fiecare, după fapte. Nu o să-i ajute milioanele pe care le plătesc ONG-urilor din străinătate sau din Moldova pentru a-și acoperi activitatea criminală. Instituțiile de drept trebuie să caute în continuare tot adevărul și vinovații.
R: În cazul Landromatului ați afirmat că: „Platon nu administra banii lui, el era doar omul cu schemele de spălare de bani, iar in spatele lui au stat persoane importante". Presupun că nu v-ați referit la cineva din Republica Moldova, știți cine sunt? Vom afla si noi?
VP: M-am referit la persoane din afara Moldovei, nu avem noi așa persoane importante aici, cu așa sume de bani.
R: Din Rusia?
VP: La întrebarea asta trebuie să răspundă cei care se ascund acum de răspundere, cei care acționează în continuare în slujba persoanelor respective pentru a împiedica instituțiile statului să afle adevărul.
„Aștept Jurnal TV să-mi transmită o solicitare cu datele tehnice necesare. Le pot oferi o soluție bună”
R: O acuzație e legată de situația de la Jurnal TV. Ați stat în spatele inițiativei de a fi dați afară din spațiu pentru a nu mai putea să își emită în întregime emisiunile, ceea ce a dus și la concedieri mari de personal?
VP: În ceea ce privește spațiul lor nu cunosc situația și nu doar că nu am legătură, dar o spun acum public că sunt gata să caut o soluție pentru un spațiu în condiții decente, astfel încât cei de la Jurnal să depășească această problemă, să poată angaja oamenii înapoi, dacă într-adevăr asta a fost problema reală pentru care i-au dat afară. Aștept să-mi transmită o solicitare cu datele tehnice necesare pentru a activa și sunt sigur că le pot oferi o soluție bună. Chiar dacă mă critica toată ziua, eu cred că e bine ca ei sa emită cum au făcut până acum, eu identific mai degrabă avantaje politice în critica lor, toate neadevărurile spuse la adresa mea nu fac decât să arate la momentul potrivit diferența dintre acestea și realitate. Deci, sunt gata să ajut la soluționarea acestei probleme, mai ales dacă la final rezultatul este ca toți acei jurnaliști dați afară nejustificat, în opinia mea, ar putea fi reîntorși la muncă. Mă tem însă că avem de a face doar cu o campanie de victimizare, care ascunde de fapt ceva mult mai urât în spate. Vom vedea. Propunerea mea este publică și sunt gata să mă implic în găsirea unei soluții.
R: Dar acuzații de presiuni sunt și la adresa unor instituții, cum ar fi CCA?
VP: CCA este o instituție care fiind permanent în centrul unor atacuri în acești ani, a ajuns să funcționeze destul de greoi, iar la asta a contribuit și faptul că nu s-a făcut o reformă mai profundă a instituției. Eu cred că această instituție va trebui reformată și ea din temelii, să fie revizuite competențele și să se consolideze un mecanism cât mai bun de alegere prin concurs a membrilor Consiliului, astfel încât acolo să nimerească profesioniști în domeniu, personalități notorii, nu oameni veniți din zona politicului. Deci discuția legată de CCA cred că trebuie să fie mult mai largă și să vizeze o reformă amplă a acestei instituții.
În ceea ce privește acuzațiile Jurnal TV la adresa CCA, răspunsul stă tocmai în faptul că această televiziune a putut să emită fără probleme și poate emite în continuare fără obstacole din partea CCA.
„Acordul de Asociere cu UE nu va fi anulat, nu vom semna un acord cu Uniunea Eurasiatică”
R: Cum apreciați vizita lui Igor Dodon la Moscova? Au fost multe declarații tari, vor fi ele puse și în practică?
VP: Parțial răspunsul este deja în întrebarea dumneavoastră, da, au fost declarații tari, politice. Am avut de fapt o punere în practică a declarațiilor electorale ale președintelui Igor Dodon. Însă aceste declarații vor rămâne politice. Nu va exista o anulare sau renegociere a Acordului de Asociere cu UE, nici o semnare a unui acord cu Uniunea Eurasiatică. Toate acestea sunt contrare interesului strategic al Republicii Moldova. Pe de altă parte, suntem interesați de un dialog cât mai deschis și constructiv cu partenerii din Federația Rusă, pentru a găsi căile cele mai bune de dezvoltare și dinamizare a parteneriatului strategic. Dar aceste căi se vor găsi în formatul guvernamental deja funcțional.
R: Au fost voci care au spus că acest conflict al dumneavoastră și al PDM cu Igor Dodon este de fapt regizat. Ați știut dinainte ce va face președintele la Moscova?
VP: Dumneavoastră nu ați știut? Evident că era de așteptat să facă anumite declarații tari, au fost anticipate chiar și de dumneavoastră, de mass media. Dar așa cum știți, eu am spus încă din campania electorală care va fi poziția mea pe teme precum Acordul de Asociere și rămânerea pe modelul de dezvoltare european al țării. Acum nu am făcut decât să transmitem această poziție și în mod oficial, politic, în numele PDM. Din păcate nu este un conflict regizat, este vorba de o viziune reală total diferită de dezvoltare a țării, ceea ce însă nu trebuie să împiedice instituțiile să funcționeze eficient și în baza programului de guvernare în care a fost votat actualul Executiv.
R: Cum veți construi relația dumneavoastră cu președintele Igor Dodon?
VP: De ce ar trebui să construiesc o relație cu Igor Dodon? Cu el trebuie să discute instituțiile, iar asta în limitele Constituției. Premierul și președintele Parlamentului sunt cei care vor determina modul de cooperare cu instituția prezidențială. Ceea ce le-am cerut noi ca reprezentanți ai coaliției de guvernare a fost să nu admită nici un derapaj constituțional. Iar aici voi interveni și personal, astfel încât să blocăm politic orice fel de derapaje împotriva statului sau a cetățenilor. Republica Moldova este condusă la nivel decizional de o guvernare pro-europeană, nu de un președinte pro-rus.
R: Ce credeți Dvs și PDM despre bătălia identitară readusă de Igor Dodon: român-moldovean, limba moldovenească-limba română, istoria românilor versus istoria Moldovei?
VP: Emoții. Iată așa a fost ținută țara noastră atâția ani. Oamenii vor să trăiască mai bine, dar unii politicieni încearcă să îi hrănească cu emoții negative, să-i pună să se lupte între ei, astfel încât oamenii să aibă mintea ocupată. Ăsta e unul dintre lucrurile pe care vreau eu să le schimbăm în politică, despre care am vorbit pe larg și la Congresul PDM.
„Declarațiile președintelui nu pot afecta relațiile noastre cu România”
R: Care este opinia dumneavoastră despre propunerea PSRM și a lui Igor Dodon pentru federalizarea Republicii Moldova?
VP: Eu cred că o soluție pentru problema transnistreană nu poate fi găsită de Igor Dodon, ea trebuie găsită prin dialog, în formatul 5+2 și nu în afara lui. Acolo trebuie analizate soluțiile, argumentele care le însoțesc, evaluat în ce măsură reflectă acestea interesul cetățenilor de pe ambele maluri ale Nistrului.
R: Cum vă veți construi relația, dialogul cu opoziția de pe dreapta – PLDM, PAS, PDA? Cum vedeți această relație?
VP: Sunt pentru o relație constructivă cu opoziția, atunci când opoziția e una politic reală, care vine cu soluții, nu exprimă doar frustrări și emoții. Acum nu avem o opoziție reală de dreapta, una politică, una constructivă. Dar sper să apară. E important și pentru guvernare să discute cu politicieni din opoziție care vin cu critici însoțite și de soluții realiste, care pot fi implementate.
R: România este cel mai important susținător al Republicii Moldova. Acțiunile lui Igor Dodon vor afecta relațiile cu România? Care este linia roșie pe care Igor Dodon nu ar trebui să o depășească, atunci când vine vorba de România?
VP: Ultimele declarații ale președintelui am văzut că nu au trecut neobservate la București. Însă noi avem un parteneriat foarte solid cu România, atât ca guvernare, cât și ca partid, PDM fiind partenerul politic al PSD, partidul care a câștigat alegerile. Categoric declarațiile președintelui nu pot afecta relațiile noastre cu România.
R: Ca președinte al PDM și ca om care are relații importante în mediul politic din Romania, cum vedeți relațiile dintre București și Chișinău, acum, dar mai ales în viitor?
VP: Le văd dinamizate, mai ales acum, când partenerul nostru politic a câștigat alegerile atât de categoric. Dar văd în mod pragmatic această dinamizare, prin elemente care să-i ajute pe moldoveni. România a făcut în ultimii ani gesturi foarte importante pentru țara noastră și ne bazăm în continuare pe acest sprijin, care să ne ajute să ne modernizăm țara.
R: Dar cum vedeți relațiile moldo-ruse? Cu cine comunicați și colaborați mai mult din Federația Rusă (partide și instituții din această țară)?
VP: Dincolo de ceea ce se promovează uneori în mod fals în spațiul public, relația noastră cu Federația Rusă este pe un trend pozitiv. Sigur că e loc de mai bine și noi ca guvernare și majoritate parlamentară vom face tot ce e posibil pentru a dinamiza această relație. Contează mai puțin cu cine și cât comunicăm, important este să o facem eficient. Am mai spus că Republica Moldova nu e în situația de a face alegeri geopolitice, noi trebuie să facem o singură alegere, să conlucrăm eficient cu toată lumea, așa încât să obținem beneficii concrete pentru cetățenii noștri.
„Nu îmi construiesc proiectul politic în jurul unei funcții”
R: Ca lider al PDM deja și formal nu doar informal, în ce funcție vă vedeți în viitor? Președinte sau premier al Republicii Moldova?
VP: Eu îmi construiesc proiectul în jurul scopului final, nu al unei funcții. Funcțiile sunt relative și nu întotdeauna te ajută să îți atingi obiectivele. Mai importantă este susținerea pe care o găsești, echipa pe care o construiești pentru atingerea obiectivului. Deci răspunsul meu este că nu vizez o funcție.
R: Cât veți sta în politică? Spuneați recent că nu vă vedeți în politică pe termen nelimitat.
VP: Dacă ar fi să transmit un mesaj pentru urechile dușmanilor, celor cărora le încurc să pună mâna pe țară și să-și facă interesele meschine, aș spune că rămân pentru totdeauna în politică. Real însă voi rămâne până când voi vedea că Republica Moldova este o țară solidă, nu mai este vulnerabilă, a intrat pe un curs definitiv de modernizare.
R: Funcția de președinte al PDM obligă la o mai bună comunicare cu presa și în general cu societatea. Veți organiza conferințe de presă? Veți accepta “confruntarea” cu presa?
VP: Funcția de președinte al PDM mă va obliga la o mai bună comunicare cu oamenii, în special, comunicare directă și prin acțiuni pentru ei. Desigur că voi comunica și cu presa, mai activ decât până acum, dar nu vă așteptați să mă vedeți toată ziua în conferințe de presă sau pe la televiziuni. Politicienii trebuie să meargă să-i asculte pe oameni, nu să le țină discursuri în fața camerelor de filmat.